USA

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: USA

Legg inn av Rainmaker »

peraleks skrev: man jul 25, 2022 9:13 pm
Er det sånn å forstå at du tenker at USA ikke kan kritiseres fordi et eller annet sted i verden finnes det alltid et land som er verre? Er det virkelig der man skal sette målestokken?
Selvfølgelig kan vedkommende kritisere USA. Men kun dersom det på en eller annen måte går på mennesker med brun hud eller på andre måter er annerledes...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 1:30 pm
pfrog567 skrev: man jul 25, 2022 12:10 pm
Neptun skrev: søn jul 24, 2022 10:42 pm

Det må nesten dem
Hvem er "dem"? Jeg har alltid stemt AP, og har flere i omgangskretsen som stemmer både Ap, Sp og SV.
Både dem og jeg har slekt i USA og har vært over dammen flere ganger. Og ingen av dem snakker om amerikanere på "en svært nedvurderende måte"..
Neida, men ganske mange gjør det.
Som i dette forumet - og også mange ellers. De burde gå noen runder med seg selv - og finne ut av hvem som er våre allierte og venner.
Det tror jeg det heller kommer an på hva man diskuterer om USA. F.eks. jeg selv har aldri likt Trump`en, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke liker USA..
Man burde ikke være så hårsår pga at man ikke liker denne eks-presidenten som beundrer Putin.. Grøss og gru.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:20 pm
greyserpent skrev: man jul 25, 2022 5:36 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 4:23 pm

Migrantene vil selvsagt til Norge o.a. naive vestlige land også.
Men ingen vil til muslimske -og afrikanske land, eller Øst-Europa.

Hvorfor innser ikke venstresiden og sentrum det åpenbare i stedet for å fornekte at deres egne land er dysfunksjonelle på grunn av religionen og kulturen de tviholder på?
Like fordømt mener de at vi skal lære av dem bl.a om toleranse selv om alle disse landene ligger på bunnen når det gjelder toleranse og menneskerettigheter.
Ironisk at Saudi Arabia er på listen og ikke Norge...
En del av forklaringen er at det er de mest kjente -og rike landene som er nevnt.
Små land som Norge er ikke så godt kjent. Det skal vi være glade for.
Men Saudi-Arabia er merkelig. De kan ikke kjenne til stort annet enn at de er rike.
Hadde vært mer interessant å vite hvilke land de kommer fra som ønsker seg til disse landene der.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:20 pm
greyserpent skrev: man jul 25, 2022 5:36 pm Ironisk at Saudi Arabia er på listen og ikke Norge...
En del av forklaringen er at det er de mest kjente -og rike landene som er nevnt.
Små land som Norge er ikke så godt kjent. Det skal vi være glade for.
Men Saudi-Arabia er merkelig. De kan ikke kjenne til stort annet enn at de er rike.
Synes ikke det er spesielt merkelig, det er nok mange som ser på Saudi Arabia som selve fasiten på hvordan et land skal innordnes.

At Norge ikke er på lista skyldes som du sier at de fleste neppe har hørt om Norge (men dette er sterkt i endring). Sverige er imidlertid med på og ganske høyt oppe på den utvidede lista, hvor 9 millioner har sagt at de ønsker seg dit som førstevalg.
Sist redigert av Texas_John den man jul 25, 2022 10:25 pm, redigert 1 gang totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: man jul 25, 2022 10:17 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:20 pm
greyserpent skrev: man jul 25, 2022 5:36 pm

Ironisk at Saudi Arabia er på listen og ikke Norge...
En del av forklaringen er at det er de mest kjente -og rike landene som er nevnt.
Små land som Norge er ikke så godt kjent. Det skal vi være glade for.
Men Saudi-Arabia er merkelig. De kan ikke kjenne til stort annet enn at de er rike.
Hadde vært mer interessant å vite hvilke land de kommer fra som ønsker seg til disse landene der.
Saudi Arabia fortoner seg nok som et betydelig mye bedre land når man kommer fra diverse land i Nord-Afrika/Midtøsten.

Corvus

Legg inn av Corvus »

fazz skrev: man jul 25, 2022 9:58 am
Corvus skrev: søn jul 24, 2022 8:59 pm
Folk_flesk skrev: søn jul 24, 2022 8:26 pm

OK, så du mener at vi i Norge eller Europa har en situasjon der ca. 1/4 av velgerne til et av landets store partier tror på en teori om at verden er styrt av djeveldyrkende barneovergripere?
Dette blir så vagt at det har ingen verdi. Det kan tenkes at 90% av disse tror på at en elite av demokratene har forbindelser til økonomiske og kulturelle eliter. Og at 1% tror på det du viser til.
Hva slags tanker har du om politikkere som Marjorie Taylor Greene og Lauren Boebert? Er de også bare noen skrullinger ytterst på flankene?
Har ingen tanker om dem, aner ikke hvem det er. Etter å ha sett kjapt, så er nok Boebert ganske konservativ, mens Greene virker å være litt ute på viddene. So?

MRSA

Legg inn av MRSA »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 3:27 pm
MRSA skrev: man jul 25, 2022 1:45 pm Einaste USA hatarane er slike som Neptun og TexasJohn, får dei viljen sin vil USA bli øydelagt innanifrå.
Jeg forventer ikke at folk fra venstresiden eller USA-hatere som stemmer AP, SP og Høyre (de av dem) skal ha innsikt og skjønne hva som er det altoverskyggende problemet i USA.
Det er den massive innvandringen fra sør og deres volds/kriminalitet sammen med afroamerikanere som har ført til ødelagte storbyer på øst og vestkysten og i nord, spesielt. Dette igjen har ført til massiv white flight fra tidligere blomstrende byer som Chicago, Detroit, Washington, Philadelhia osv. - de fleste storbyene. Det nytter ikke å nekte for dette!

Dette gjenspeiles i valgene i større og større grad.
Ved siste valg fremkommer det interessante tall. Flertallet hvite stemte for Trump og republikanerne, flertallet menn stemte på republikanerne.
De som sørget for seier til Biden og åpne grenser møt sør var sorte/fargede, unge og kvinner hovedsakelig bosatt i de store problembyene som nevnt.
- ikke akkurat eliten som holder hjulene i gang.

Det har oppstått en voldsom interessekonflikt mellom Midt-Vesten og de multikulturelle, kriminelt infiserte storbyene.
Snart kommer de etter - til Midt-Vesten, dvs når det ikke er mer å utarme i storbyene. Det vil bli en skikkelig gjørmebryting, mulig borgerkrigslignende tilstander om ikke drastiske tiltak settes inn mot migrantene.

Hvorfor lurer venstresiden på hvorfor hvite amerikanere ikke vil ha mer velferd etter den skandinaviske modellen?
Det er da innlysende, det vil gjøre dem enda mer utsatt for press fra sør og øst. (velferdsmigranter)
Du startar med ein konspirasjonsteori. Det at alle som ikkje er einige med deg hatar USA. Men det er jo ikkje slik, mange som er sterkt ueinige med deg og andre trumpistar er mist like glade i USA som det du er.
Sjølv har eg vore i USA fleire gangar og har stor familie der, og i tillegg mange venner. Dei fleste av mine amerikanske venner er enten militære eller tidlegare militære. Har til og med vore i Texas å dreve med naudhjelp. Gløyme ikkje den vi var hos ein ekte trumpist å hjalp han med å rydde ut frå huset etter det hadde vore flom. Når han fekk vite at det var ein frå Norge, ein frå Australia og ein frå Canada på det laget som hjalp han så begynte han å grine og sa "eg trudde alle hata oss".

MRSA

Legg inn av MRSA »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 8:37 pm
Folk_flesk skrev: man jul 25, 2022 8:13 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:55 pm

Jeg har i grunnen ikke sagt det. Tvert imot er det som nevnt beklagelig at tidligere industriarbeidere har mistet tidligere godt betalte jobber grunnet utflaggingen.
USA kan ikke innføre samme velferdssystem som i Norge, det går bare i tilnærmet etnisk homogene samfunn der flertallet er betalende og går i pluss. Derfor vil det på sikt bryte sammen i land som Norge. Det er du vel stolt over å ha bidratt til i likhet med andre som vil ha åpen dør for alle?

Det jeg imidlertid ikke begriper er den "sykelige" interessen rundt å svartmale USA som det verste landet i verden, når "alle" vil dit. Og vi er som nevnt deres venner og allierte.
Det er noe som er godt å ha med seg i disse tider.
Det er jo helt meningsløst å si at man ikke skal påpeke de høyst reelle problemene de sliter med kun fordi Norge er i samme forsvarsallianse som dem. Kanskje vi kan lære av de mange feilene de åpenbart har gjort i sin økonomiske politikk de siste tiårene? Andre problemer som overdose kristendom (med tilhørende falsk moralisme), gønnere og anti-abort tror jeg heldigvis vi styrer unna uansett - da dette virker mer som sær-amerikanske problemer.

Og nei, problemene blir ikke stort mindre av at folk ønsker å bo der istedenfor Honduras og El Salvador.
Synes det er litt morosamt at venstresiden er så opptatte av USA, når det er så ille :)

Det er jo opplagt mange andre land som er mer interessant å kritisere om det gjelder religion enn USA f.eks. Iran, Afghanistan, S-A, Somalia, Sudan og andre land som også er mye verre stilt enn USA når det gjelder menneskerettigheter, frihet (også seksuell) og likestilling. (pluss Ruzzland, Kina, Nord-Korea o.a sosialistiske stater)
Men nei, det er USA som alltid skal omtales og kritiseres. Tror det er fordi mange oppfatter deres økonomiske system som en trussel mot hva vi har i dag.
Sjølvsagt kritiserer ein USA, grunnen til det er at ein forventar meir frå USA. USA kaller seg "land of the free" då forventer ein at landet er fritt. Og gode venner dei gir beskjed viss ein venn oppføre seg dårleg.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: man jul 25, 2022 9:13 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 8:37 pm Synes det er litt morosamt at venstresiden er så opptatte av USA, når det er så ille :)

Det er jo opplagt mange andre land som er mer interessant å kritisere om det gjelder religion enn USA f.eks. Iran, Afghanistan, S-A, Somalia, Sudan og andre land som også er mye verre stilt enn USA når det gjelder menneskerettigheter, frihet (også seksuell) og likestilling. (pluss Ruzzland, Kina, Nord-Korea o.a sosialistiske stater)
Men nei, det er USA som alltid skal omtales og kritiseres. Tror det er fordi mange oppfatter deres økonomiske system som en trussel mot hva vi har i dag.
Samtlige av disse landene er land Norge og nordmenn har lite til ingenting til felles med, samt i særpreg lite til ingen politiske/økonomiske forbindelser med.
Lite til felles med, sånn bortsett ifra at Somalias statsminister fra 2017 til 2020 var en....nordmann? Og at det snart er flere somaliere med etterkommere i Norge enn det bor folk i Finnmark.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bilde

Kina forventes å gå forbi USA i 2030.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Texas_John skrev: man jul 25, 2022 11:47 pm
Kina forventes å gå forbi USA i 2030.
Spørs nå - når Kina har slått seg sammen med terrorstatene Russland, Iran og Nord-Korea - og truer Vesten.
Vestlige investorer som ønsker å selge noe som helst bør for sin egen del pakke sammen så snart de kan for Kina kan sees på med samme øyne som Russland.
Hva har de da igjen?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: man jul 25, 2022 10:22 pm
pfrog567 skrev: man jul 25, 2022 10:17 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:20 pm

En del av forklaringen er at det er de mest kjente -og rike landene som er nevnt.
Små land som Norge er ikke så godt kjent. Det skal vi være glade for.
Men Saudi-Arabia er merkelig. De kan ikke kjenne til stort annet enn at de er rike.
Hadde vært mer interessant å vite hvilke land de kommer fra som ønsker seg til disse landene der.
Saudi Arabia fortoner seg nok som et betydelig mye bedre land når man kommer fra diverse land i Nord-Afrika/Midtøsten.
Ja, og de vet nok ikke selv at da ender de opp som slaver..

Men jeg kan tenke meg at sånn som folk fra India og Pakistan som snakker bra engelsk, ønsker seg til Candada, UK eller USA. Mens mange i Nord-Afrika vil til Frankrike eller Canada pga at de kan fransk.
Likevel, så er det ikke noe av dette man finner ut av denne oversikten. Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

MRSA skrev: man jul 25, 2022 11:07 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 3:27 pm
MRSA skrev: man jul 25, 2022 1:45 pm Einaste USA hatarane er slike som Neptun og TexasJohn, får dei viljen sin vil USA bli øydelagt innanifrå.
Jeg forventer ikke at folk fra venstresiden eller USA-hatere som stemmer AP, SP og Høyre (de av dem) skal ha innsikt og skjønne hva som er det altoverskyggende problemet i USA.

Ved siste valg fremkommer det interessante tall. Flertallet hvite stemte for Trump og republikanerne, flertallet menn stemte på republikanerne.
De som sørget for seier til Biden og åpne grenser møt sør var sorte/fargede, unge og kvinner hovedsakelig bosatt i de store problembyene som nevnt.
- ikke akkurat eliten som holder hjulene i gang.
Du startar med ein konspirasjonsteori. Det at alle som ikkje er einige med deg hatar USA. Men det er jo ikkje slik, mange som er sterkt ueinige med deg og andre trumpistar er minst like glade i USA som det du er.
Sjølv har eg vore i USA fleire gangar og har stor familie der, og i tillegg mange venner. Dei fleste av mine amerikanske venner er enten militære eller tidlegare militære. Har til og med vore i Texas å dreve med naudhjelp. Gløyme ikkje den vi var hos ein ekte trumpist å hjalp han med å rydde ut frå huset etter det hadde vore flom. Når han fekk vite at det var ein frå Norge, ein frå Australia og ein frå Canada på det laget som hjalp han så begynte han å grine og sa "eg trudde alle hata oss".
Rart med dette. Det er gjerne folk som aldri har vært i USA som føler seg "krenket" på amerikanernes sin vegne :)

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am
peraleks skrev: man jul 25, 2022 10:22 pm
pfrog567 skrev: man jul 25, 2022 10:17 pm

Hadde vært mer interessant å vite hvilke land de kommer fra som ønsker seg til disse landene der.
Saudi Arabia fortoner seg nok som et betydelig mye bedre land når man kommer fra diverse land i Nord-Afrika/Midtøsten.
Ja, og de vet nok ikke selv at da ender de opp som slaver..

Men jeg kan tenke meg at sånn som folk fra India og Pakistan som snakker bra engelsk, ønsker seg til Candada, UK eller USA. Mens mange i Nord-Afrika vil til Frankrike eller Canada pga at de kan fransk.
Likevel, så er det ikke noe av dette man finner ut av denne oversikten. Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Antagelig, men så blir jo spørsmålet alltid, hva er alternativet.
Vi skråler jo over arbeiderne i Qatar også, men dette er jo menn som er mildt sagt desperate etter arbeid.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tir jul 26, 2022 12:24 am
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am
peraleks skrev: man jul 25, 2022 10:22 pm

Saudi Arabia fortoner seg nok som et betydelig mye bedre land når man kommer fra diverse land i Nord-Afrika/Midtøsten.
Ja, og de vet nok ikke selv at da ender de opp som slaver..
Antagelig, men så blir jo spørsmålet alltid, hva er alternativet.
Vi skråler jo over arbeiderne i Qatar også, men dette er jo menn som er mildt sagt desperate etter arbeid.
Skjønner den, og alt sammen er bare tragisk. Tror ikke det blir så mye penger å sende hjem for dem :(

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Det finner du på den samme siden https://www.weforum.org/agenda/2017/11/ ... o-move-to/

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

MRSA skrev: man jul 25, 2022 11:07 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 3:27 pm
MRSA skrev: man jul 25, 2022 1:45 pm Einaste USA hatarane er slike som Neptun og TexasJohn, får dei viljen sin vil USA bli øydelagt innanifrå.
Jeg forventer ikke at folk fra venstresiden eller USA-hatere som stemmer AP, SP og Høyre (de av dem) skal ha innsikt og skjønne hva som er det altoverskyggende problemet i USA.
Det er den massive innvandringen fra sør og deres volds/kriminalitet sammen med afroamerikanere som har ført til ødelagte storbyer på øst og vestkysten og i nord, spesielt. Dette igjen har ført til massiv white flight fra tidligere blomstrende byer som Chicago, Detroit, Washington, Philadelhia osv. - de fleste storbyene. Det nytter ikke å nekte for dette!

Dette gjenspeiles i valgene i større og større grad.
Ved siste valg fremkommer det interessante tall. Flertallet hvite stemte for Trump og republikanerne, flertallet menn stemte på republikanerne.
De som sørget for seier til Biden og åpne grenser møt sør var sorte/fargede, unge og kvinner hovedsakelig bosatt i de store problembyene som nevnt.
- ikke akkurat eliten som holder hjulene i gang.

Det har oppstått en voldsom interessekonflikt mellom Midt-Vesten og de multikulturelle, kriminelt infiserte storbyene.
Snart kommer de etter - til Midt-Vesten, dvs når det ikke er mer å utarme i storbyene. Det vil bli en skikkelig gjørmebryting, mulig borgerkrigslignende tilstander om ikke drastiske tiltak settes inn mot migrantene.

Hvorfor lurer venstresiden på hvorfor hvite amerikanere ikke vil ha mer velferd etter den skandinaviske modellen?
Det er da innlysende, det vil gjøre dem enda mer utsatt for press fra sør og øst. (velferdsmigranter)
Du startar med ein konspirasjonsteori. Det at alle som ikkje er einige med deg hatar USA. Men det er jo ikkje slik, mange som er sterkt ueinige med deg og andre trumpistar er mist like glade i USA som det du er.
Sjølv har eg vore i USA fleire gangar og har stor familie der, og i tillegg mange venner. Dei fleste av mine amerikanske venner er enten militære eller tidlegare militære. Har til og med vore i Texas å dreve med naudhjelp. Gløyme ikkje den vi var hos ein ekte trumpist å hjalp han med å rydde ut frå huset etter det hadde vore flom. Når han fekk vite at det var ein frå Norge, ein frå Australia og ein frå Canada på det laget som hjalp han så begynte han å grine og sa "eg trudde alle hata oss".
Jeg siterte en konspirasjonsteori (helt på bærtur) og la deretter frem fakta fra siste valget - som du tydeligvis ikke liker. Egne historier er ikke særlig relevante. De kan være sanne, men mest sannsynlig farget av den som skriver. Ordbruk som «trumpister» fratar avsender enhver troverdighet, til orientering.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

peraleks skrev: tir jul 26, 2022 12:24 am
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am
peraleks skrev: man jul 25, 2022 10:22 pm

Saudi Arabia fortoner seg nok som et betydelig mye bedre land når man kommer fra diverse land i Nord-Afrika/Midtøsten.
Ja, og de vet nok ikke selv at da ender de opp som slaver..

Men jeg kan tenke meg at sånn som folk fra India og Pakistan som snakker bra engelsk, ønsker seg til Candada, UK eller USA. Mens mange i Nord-Afrika vil til Frankrike eller Canada pga at de kan fransk.
Likevel, så er det ikke noe av dette man finner ut av denne oversikten. Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Antagelig, men så blir jo spørsmålet alltid, hva er alternativet.
Vi skråler jo over arbeiderne i Qatar også, men dette er jo menn som er mildt sagt desperate etter arbeid.
Ja, alt er relativt. Har selv bodd i India en periode og folk som jobber ute i et manuelt yrke i en forurenset trykk-koker som Delhi.. Tror egentlig det er vanskelig å forestille seg noe verre enn dette, uansett hvor man drar på planeten.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Folk_flesk skrev: tir jul 26, 2022 12:55 am
peraleks skrev: tir jul 26, 2022 12:24 am
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am

Ja, og de vet nok ikke selv at da ender de opp som slaver..

Men jeg kan tenke meg at sånn som folk fra India og Pakistan som snakker bra engelsk, ønsker seg til Candada, UK eller USA. Mens mange i Nord-Afrika vil til Frankrike eller Canada pga at de kan fransk.
Likevel, så er det ikke noe av dette man finner ut av denne oversikten. Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Antagelig, men så blir jo spørsmålet alltid, hva er alternativet.
Vi skråler jo over arbeiderne i Qatar også, men dette er jo menn som er mildt sagt desperate etter arbeid.
Ja, alt er relativt. Har selv bodd i India en periode og folk som jobber ute i et manuelt yrke i en forurenset trykk-koker som Delhi.. Tror egentlig det er vanskelig å forestille seg noe verre enn dette, uansett hvor man drar på planeten.
Høres mildt sagt ut som et helvete, spesielt i disse tider hvor man runder opp mot 40-45 grader i solsteiken.
Men det er noen milliarder som jobber under slike forhold, eventuelt reker gatelangs i et eller annet land uten noen form sikkerhetsnett.
Da høres det plutselig veldig fristende ut å dra til Saudi Arabia eller noe annet som tilbyr garantert arbeid selv om det er aldri så ræva forhold.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fazz skrev: lør jul 23, 2022 9:17 pm

Var det ikke du som i en tidligere diskusjon her inne linket til en 15+ år gammel sak om ett intervju med tre muslimske menn og mente de representerte alle muslimske menn sitt syn når de sa at jenter nærmest fortjente uønsket oppmerkssomhet når de kledde seg slik som de gjør?

Til å være en som hater muslimer så mye som du gjør så deler du jammen mye av det samme tankegodset.
Kan du dokumentere at disse var muslimer da, eller er det bare noe du tror?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:37 pm
Hvorfor kan ikke afroamerikanere og latinoer innrette seg og følge samme spilleregler som andre?
Hva er en "latino" for noe?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

MRSA skrev: man jul 25, 2022 11:14 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 8:37 pm
Folk_flesk skrev: man jul 25, 2022 8:13 pm

Det er jo helt meningsløst å si at man ikke skal påpeke de høyst reelle problemene de sliter med kun fordi Norge er i samme forsvarsallianse som dem. Kanskje vi kan lære av de mange feilene de åpenbart har gjort i sin økonomiske politikk de siste tiårene? Andre problemer som overdose kristendom (med tilhørende falsk moralisme), gønnere og anti-abort tror jeg heldigvis vi styrer unna uansett - da dette virker mer som sær-amerikanske problemer.

Og nei, problemene blir ikke stort mindre av at folk ønsker å bo der istedenfor Honduras og El Salvador.
Synes det er litt morosamt at venstresiden er så opptatte av USA, når det er så ille :)

Det er jo opplagt mange andre land som er mer interessant å kritisere om det gjelder religion enn USA f.eks. Iran, Afghanistan, S-A, Somalia, Sudan og andre land som også er mye verre stilt enn USA når det gjelder menneskerettigheter, frihet (også seksuell) og likestilling. (pluss Ruzzland, Kina, Nord-Korea o.a sosialistiske stater)
Men nei, det er USA som alltid skal omtales og kritiseres. Tror det er fordi mange oppfatter deres økonomiske system som en trussel mot hva vi har i dag.
Sjølvsagt kritiserer ein USA, grunnen til det er at ein forventar meir frå USA. USA kaller seg "land of the free" då forventer ein at landet er fritt. Og gode venner dei gir beskjed viss ein venn oppføre seg dårleg.
De fleste kritikerne ser ikke på dem som venner, men amerikanere (hvite) som de "dummeste" og "verste" i hele verden, derfor hakker de hele tiden. Og de har god hjelp av antivestlige medier. (MSM)
De vil sågar melde Norge ut av NATO. De har vært litt stille om dette i det siste, men det er fordi de ikke vil ta opp temaet akkurat nå.

Og selv om dette i hovedsak gjelder dem til venstre i AP, lyseblå i Høyre, SV og Rødt så er unnskyldningen tynn for resten som ser på dem som venner og allierte. Selvsagt har man rett til å kritisere USA, men når dette blir vedvarende så er det remjing. Og spesielt ille er det at man ikke kritiserer landene som utgjør en trussel mot Norge og Vesten fordi man ikke forventer noe fra dem. De samme personen har ikke noe imot at de kommer til Norge og tar med seg sin kultur hit. Det handler om de lave forventningers rasisme.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Morromann skrev: tir jul 26, 2022 6:20 am
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:37 pm
Hvorfor kan ikke afroamerikanere og latinoer innrette seg og følge samme spilleregler som andre?
Hva er en "latino" for noe?
Et fornorsket "latinos".
Latin-amerikanere er den norske geografiske beskrivelsen om mennesker i USA med opprinnelse fra Sør -og Mellom-amerika. (Latin-Amerika)
Hispanics (spansktalende) benyttes også, men det er en mer unøyaktig beskrivelse.

fazz

Legg inn av fazz »

Guttorm123 skrev: tir jul 26, 2022 3:13 am
fazz skrev: lør jul 23, 2022 9:17 pm

Var det ikke du som i en tidligere diskusjon her inne linket til en 15+ år gammel sak om ett intervju med tre muslimske menn og mente de representerte alle muslimske menn sitt syn når de sa at jenter nærmest fortjente uønsket oppmerkssomhet når de kledde seg slik som de gjør?

Til å være en som hater muslimer så mye som du gjør så deler du jammen mye av det samme tankegodset.
Kan du dokumentere at disse var muslimer da, eller er det bare noe du tror?
Mulig jeg faktisk blandet sammen deg og Texas_John i denne saken, for dere to er jo strengt tatt to alen av samme stykke. Her er det jo du som gjør koblingen mellom saken og at de er muslimer. Så hvorfor gjør du det egentlig?
https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?p=615795#p615795
Men nå er vel et slikt syn helt normalt hos den yngre generasjon muslimer.

https://www.p4.no/nyheter/--norske-jent ... el/272134/

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Neptun skrev: tir jul 26, 2022 12:54 pm
Morromann skrev: tir jul 26, 2022 6:20 am
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:37 pm
Hvorfor kan ikke afroamerikanere og latinoer innrette seg og følge samme spilleregler som andre?
Hva er en "latino" for noe?
Et fornorsket "latinos".
Latin-amerikanere er den norske geografiske beskrivelsen om mennesker i USA med opprinnelse fra Sør -og Mellom-amerika. (Latin-Amerika)
Hispanics (spansktalende) benyttes også, men det er en mer unøyaktig beskrivelse.
Jeg vet jo egentlig det; men faktum er at det er INGEN i Latin-Amerika som kaller seg selv hverken for "latino" eller "hispanics". Latin-Amerika har like mye etnisk og kulturelt mangfold som USA selv om amerikanerne tror at hele befolkningen fra Latin-Amerika er en og samme "rase". Noen ganger drar de til og med spanjoler fra Spania inn i "latino"-begrepet; de tror Spania er i Sør-Amerika LOL. Så "latino" er et amerikansk uttrykk oppfunnet i USA.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: tir jul 26, 2022 12:32 am
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Det finner du på den samme siden https://www.weforum.org/agenda/2017/11/ ... o-move-to/
Takk!

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:55 pm
Folk_flesk skrev: man jul 25, 2022 7:42 pm
Virker som flere og flere feiler, og færre og færre lykkes. Den sosiale mobiliteten blir stadig mindre, forskjellene øker år for år og middelklassens lønninger har stagnert siden 70-tallet, noe som gjør at mange ikke lenger engang kan kalle seg middelklasse.

Men vent.. systemet fungerer jo helt glimrende, i følge deg.
Det jeg imidlertid ikke begriper er den "sykelige" interessen rundt å svartmale USA som det verste landet i verden, når "alle" vil dit.
I følge Texas_John sin link, er "alle" som vil flytte til USA fra land i Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen og ikke-EU land.

Resten av verden ser ut til å være fornøyd med å kun være turist i det "forjettede land" :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 1:28 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:55 pm
Folk_flesk skrev: man jul 25, 2022 7:42 pm
Virker som flere og flere feiler, og færre og færre lykkes. Den sosiale mobiliteten blir stadig mindre, forskjellene øker år for år og middelklassens lønninger har stagnert siden 70-tallet, noe som gjør at mange ikke lenger engang kan kalle seg middelklasse.

Men vent.. systemet fungerer jo helt glimrende, i følge deg.
Det jeg imidlertid ikke begriper er den "sykelige" interessen rundt å svartmale USA som det verste landet i verden, når "alle" vil dit.
I følge Texas_John sin link, er "alle" som vil flytte til USA fra land i Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen og ikke-EU land.

Resten av verden ser ut til å være fornøyd med å kun være turist i det "forjettede land" :)
Selvsagt, det er migranter vi snakker om i moderne tid.
Migranter fra dysfunksjonelle land som skal belære amerikanere og oss om toleranse og verdier.

fazz

Legg inn av fazz »

pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 1:12 pm
Texas_John skrev: tir jul 26, 2022 12:32 am
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 12:11 am Derfor jeg synes det hadde vært interessant å vite hvilke land disse folka som ønsker å emigrere, kommer fra.
Det finner du på den samme siden https://www.weforum.org/agenda/2017/11/ ... o-move-to/
Takk!
Det som er litt interessant er jo at Mexico ikke figurerer på listen over hvilke land en ønsker å emigrere fra. Samtidig så vet vi at for noen år siden så viste tallene at det var flere Meksikanere som forlot USA og reiste hjem, enn det var de som prøvde å komme seg til USA. Så kan man jo tolke det slik en vil.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: tir jul 26, 2022 1:34 pm
pfrog567 skrev: tir jul 26, 2022 1:28 pm
Neptun skrev: man jul 25, 2022 7:55 pm

Det jeg imidlertid ikke begriper er den "sykelige" interessen rundt å svartmale USA som det verste landet i verden, når "alle" vil dit.
I følge Texas_John sin link, er "alle" som vil flytte til USA fra land i Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen og ikke-EU land.

Resten av verden ser ut til å være fornøyd med å kun være turist i det "forjettede land" :)
Selvsagt, det er migranter vi snakker om i moderne tid.
Migranter fra dysfunksjonelle land som skal belære amerikanere og oss om toleranse og verdier.
Du kunne jo trengt litt av begge deler, så du burde jo være takknemlig isåfall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»