Det kommer ikke tydelig fram. Det står at han betalte for brillene, og vedtok et forelegg. Det står ikke tidspunktet for noen av disse hendelsene. Det står også at han vedtok et forenklet forelegg, som vel ikke gis ved tyveri, men bare ved trafikkforseelser.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:39 pmSå han kjøpte brillene en uke etterpå da? Det kommer da tydelig frem at han gjorde opp på stedet og sa seg villig til å betale et forelegg samtidig.Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 3:37 pmDet står ingen steder at han vedtok forelegget på stedet.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:35 pm
Dokumentasjon på hva? Det er jo opplagt at politiet har blitt kontaktet hvis han fikk forelegg. Da er det jo vekter som har tilkalt politiet. Han fikk jo forelegget på stedet og betalte for brillene. Nå må du roe deg så du ikke dummer deg slik ut du gjorde i saken om Wagner-soldaten som kom til Norge. Da var du også hundre prosent sikker på ditt og datt og bommet kraftig![]()
Bjørnar Moxnes tatt for tyveri
-
Solvgutt1
Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri
-
Kul_Djevel
Men les hva som står da. Selv om kravet kommer senere i posten så har da det ingenting med saken å gjøre. Han betalte for brillene og vedtok å godta et forelegg. Det forteller oss at den avtalen gikk han med på der og da. Han kan da ikke avtale noe forelegg med en vekter.Tjaaah skrev: fre jun 30, 2023 3:40 pmFra Nrk sin artikkel:Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:38 pm Men her fikk Moxnes forelegget på stedet, så da er det all grunn til å tro at vekteren tilkalte flyplasspolitiet. Skjønner ikke at dette skal være så komplisert.
"Han skal ha betalt 1.199 kroner for solbrillene og vedtok et forenklet forelegg.
– Men jeg venter på å få tilsendt kravet, så størrelsen på det vet jeg ikke enda, sier Moxnes."
Usikker på hva som faktisk har blitt gjort her, men når du får forenklet forelegg, så pleier du å få vite hva du betaler. Så jeg tipper han har skrevet under på en anmeldelse, tror det er det samme som å godta forelegget, og venter på å få det. Men det er som sagt vanskelig å si.
-
Tjaaah
Jeg leser hva som står der. Det høres helt merkelig ut, så jeg åpner for at Moxnes kan ha gjort feil og så misforstått etterpå. Dobbelfeil. Jeg har aldri fått en fartsbot, hvor jeg ikke får vite summen jeg aksepterer å betale. På samme måte tror jeg ikke at Moxnes her har underskrevet det som i så fall ser ut som en blankosjekk for bøtelegging.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:42 pm Men les hva som står da. Selv om kravet kommer senere i posten så har da det ingenting med saken å gjøre. Han betalte for brillene og vedtok å godta et forelegg. Det forteller oss at den avtalen gikk han med på der og da. Han kan da ikke avtale noe forelegg med en vekter.
-
Solvgutt1
I følge politiet ble forelegget sendt i dag, så Moxnes vedtok neppe noe forelegg på flyplassen i alle fall.
-
John Garfield
De får øke stortingslønna da.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:44 pmFolk som er fattig og stjeler dem for eventuelt videresalg?
-
Kul_Djevel
`Samme det. Gidder ikke diskutere videre på dette.Tjaaah skrev: fre jun 30, 2023 3:44 pmJeg leser hva som står der. Det høres helt merkelig ut, så jeg åpner for at Moxnes kan ha gjort feil og så misforstått etterpå. Dobbelfeil. Jeg har aldri fått en fartsbot, hvor jeg ikke får vite summen jeg aksepterer å betale. På samme måte tror jeg ikke at Moxnes her har underskrevet det som i så fall ser ut som en blankosjekk for bøtelegging.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:42 pm Men les hva som står da. Selv om kravet kommer senere i posten så har da det ingenting med saken å gjøre. Han betalte for brillene og vedtok å godta et forelegg. Det forteller oss at den avtalen gikk han med på der og da. Han kan da ikke avtale noe forelegg med en vekter.
;Moxmes burde uansett ALDRI ha godtatt å betale noe forelegg hvis dette skjedde kun hvis han var distre. Sjansen for da å blitt frikjent hadde da vært absolutt til stede. Han burde ikke kjøpt brillene heller bare for å poengtere fakta. Men han ville vel ikke ha noen stor greie om dette og trodde det ble enklest sånn, men så ble det en stor greie i media likevel.
Så tabben var å bare legge seg flat. Ihvertfall hvis hans intensjon ikke var å stjele.
-
Kul_Djevel
Ingen som har påstått. Det var nok bare en enighet om at han ville godta et forelegg som skjedde på flyplassen. All logikk tilsier det. Altså ble politiet tilkalt.Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 3:45 pm I følge politiet ble forelegget sendt i dag, så Moxnes vedtok neppe noe forelegg på flyplassen i alle fall.
Hvordan gikk det med han Wagner-soldaten? Alt du sa ville skje skjedde aldri!
-
Tjaaah
Det er ikke så mye å diskutere, egentlig.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:47 pm `Samme det. Gidder ikke diskutere videre på dette.
;Moxmes burde uansett ALDRI ha godtatt å betale noe forelegg hvis dette skjedde kun hvis han var distre. Sjansen for da å blitt frikjent hadde da vært absolutt til stede. Han burde ikke kjøpt brillene heller bare for å poengtere fakta. Men han ville vel ikke ha noen stor greie om dette og trodde det ble enklest sånn, men så ble det en stor greie i media likevel.
Så tabben var å bare legge seg flat. Ihvertfall hvis hans intensjon ikke var å stjele.
Moxnes kan ha ønsket å gjøre det på denne måten, som du sier.
-
Solvgutt1
Som Tjaah er inne på, så gir ikke politiet tilbud om å godta et forelegg uten å fortelle hva beløpet på forelegget er. Så det gir ingen mening. Sannsynligvis skrev han under på en innrømmelse, som ble lagt ved anmeldelsen uten at politiet ble tilkalt.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:48 pmIngen som har påstått. Det var nok bare en enighet om at han ville godta et forelegg som skjedde på flyplassen. All logikk tilsier det. Altså ble politiet tilkalt.Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 3:45 pm I følge politiet ble forelegget sendt i dag, så Moxnes vedtok neppe noe forelegg på flyplassen i alle fall.
-
fargerik
Takk for et innlegg som var fornuftig. Snakker om å piske opp en tropisk orkan i et fingerbøll, asså.Knax skrev: fre jun 30, 2023 3:34 pm Herregud, for en ikke-sak. Jeg har jobbet i butikk tidligere og ofte er det folk som har gått ut og kommet tilbake for å betale for varer de glemte å betale for.
Fyren har en del ting for seg som jeg ikke er med på, men likkævæl, a!!
Det der kan skje hvem som helst.
Hilsen en som aldri har stemt Rødt og heller aldri kommer til å gjøre det.
Sist redigert av fargerik den fre jun 30, 2023 3:52 pm, redigert 1 gang totalt.
-
Folk_flesk
Dette er Bjørnar Moxnes, ikke Laila Bertheussen. Så virker sannsynlig at han rett og slett dreit på draget her. Ellers ville han jo ha kleptomane trekk og se en slags spenning i å gjøre slikt. Og da ville nok ikke dette her vært første slike episode.
Sist redigert av Folk_flesk den fre jun 30, 2023 3:53 pm, redigert 2 ganger totalt.
-
Tjaaah
Igjen, ved tyverier pleier ikke vektere å kontakte politiet direkte. De pleier å skrive en anmeldelse, som mistenkte enten skriver under på, eller så noteres det at denne nekter å skrive under. Anmeldelsen leveres så til politiet, som avgjør hva de skal foreta seg.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:48 pm Ingen som har påstått. Det var nok bare en enighet om at han ville godta et forelegg som skjedde på flyplassen. All logikk tilsier det. Altså ble politiet tilkalt.
-
Kul_Djevel
Og det er etter min mening en tabbe isåfall. Større tabbe det enn å glemme å ta av seg briller han prøvde.Tjaaah skrev: fre jun 30, 2023 3:49 pmDet er ikke så mye å diskutere, egentlig.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:47 pm `Samme det. Gidder ikke diskutere videre på dette.
Moxnes kan ha ønsket å gjøre det på denne måten, som du sier.
Men saken viser en enda styggere side av menneskeheten og det er den manglende evnen til å utvise skjønn og bruke logikk og sunn fornuft. Her representert av både vekter og politi. Det er trist at enkelte er så jævla firkantet og dårlige mennesker. Men sånn har det blitt dessverre.
Skjønner at det er et uhell ..................... der har man rådet til alle vinningskriminelle, fra allviteren.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:30 pm Også politiet kan bruke skjønn og sunn fornuft vettu. De kan henlegge hvis de skjønner dette er et uhell. De må ikke gi forelegg. Men politiet i Norge er håpløst og er fikk de en enkel greie for å heve sin oppklaringsprosent.
Mannen har gjort opp for seg, helt frivillig, fordi han erkjenner å ha gjort en bommert, evt. blitt ferska. Case closed.
-
Tjaaah
Du er selv åpen for at Moxnes kan ha ønsket å gjøre det på denne måten, men slakter uansett vekter? Politiet har nok bare mottatt en signert anmeldelse her, da må de enten gjøre noe, eller henlegge.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:52 pm Og det er etter min mening en tabbe isåfall. Større tabbe det enn å glemme å ta av seg briller han prøvde.
Men saken viser en enda styggere side av menneskeheten og det er den manglende evnen til å utvise skjønn og bruke logikk og sunn fornuft. Her representert av både vekter og politi. Det er trist at enkelte er så jævla firkantet og dårlige mennesker. Men sånn har det blitt dessverre.
Du utviser i hvert fall ingen logikk eller rasjonell tanke her, men det gjør deg kanskje mindre firkantet, så mulig du ser det som en bra egenskap.
-
Solvgutt1
Hvis butikken har en policy om at alle tyverier skal anmeldes, uten unntak, så ser jeg ikke hva vekteren kunne gjort annerledes. Skulle han risikert jobben sin for å spare Moxnes for 3000 kroner i bot? Og hvor godt skjønn er det å droppe en anmeldelse fordi gjerningsmannen er kjendis og "sikkert ikke trenger å stjele"?Tjaaah skrev: fre jun 30, 2023 3:51 pmIgjen, ved tyverier pleier ikke vektere å kontakte politiet direkte. De pleier å skrive en anmeldelse, som mistenkte enten skriver under på, eller så noteres det at denne nekter å skrive under. Anmeldelsen leveres så til politiet, som avgjør hva de skal foreta seg.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:48 pm Ingen som har påstått. Det var nok bare en enighet om at han ville godta et forelegg som skjedde på flyplassen. All logikk tilsier det. Altså ble politiet tilkalt.
Moxnes kunne tatt denne saken for retten hvis det var så viktig for ham. Det var det ikke. Han var ikke villig til å sette sin politiske karriere på spill ved å lage en større greie ut av dette, for å spare noen tusenlapper. Da er det urimelig å forvente at vekteren skulle risikert sin jobb.
-
Kul_Djevel
Det finnes kun tapere i denne saken og de største taperne i denne saken er vekteren og politiet pga sin ekstremt manglende evne til skjønn, fornuft og logikk. Det er ikke verre enn det.Tjaaah skrev: fre jun 30, 2023 3:55 pmDu er selv åpen for at Moxnes kan ha ønsket å gjøre det på denne måten, men slakter uansett vekter? Politiet har nok bare mottatt en signert anmeldelse her, da må de enten gjøre noe, eller henlegge.Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:52 pm Og det er etter min mening en tabbe isåfall. Større tabbe det enn å glemme å ta av seg briller han prøvde.
Du utviser i hvert fall ingen logikk eller rasjonell tanke her, men det gjør deg kanskje mindre firkantet, så mulig du ser det som en bra egenskap.
At Moxnes valgte å løse det på denne dårlige måten får stå for hans regning, men han hadde sluppet å ta stilling til dette overhodet hadde vekter og politi hatt evnen til sunn fornuft, logikk og skjønn. Det hele koker ned til det.
-
Tjaaah
Det er så mye hvis her, at vi umulig kan vite sikkert hva som har skjedd, hvordan eller hvorfor. Moxnes virker ikke å være særlig misfornøyd med å få forelegget, så da er nok alt greit.Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 3:56 pm Hvis butikken har en policy om at alle tyverier skal anmeldes, uten unntak, så ser jeg ikke hva vekteren kunne gjort annerledes. Skulle han risikert jobben sin for å spare Moxnes for 3000 kroner i bot? Og hvor godt skjønn er det å droppe en anmeldelse fordi gjerningsmannen er kjendis og "sikkert ikke trenger å stjele"?
Moxnes kunne tatt denne saken for retten hvis det var så viktig for ham. Det var det ikke. Han var ikke villig til å sette sin politiske karriere på spill ved å lage en større greie ut av dette, for å spare noen tusenlapper. Da er det urimelig å forvente at vekteren skulle risikert sin jobb.
- JauKaninen
Yep, en ærlig feil og en ikke-sak. Men en vakt må også behandle alle likt og derfor er det sikkert greit med forelegg.newsflash skrev: fre jun 30, 2023 3:55 pm Sollid ikke-sak dette.
Men selvfølgelig meget pinlig for Moxnes.
-
fargerik
Det var en reality for en stund siden, OSL 24/7 som jeg så et par episoder av. Tror den kan ses på TV3 nå.
Eller muligens på Netflix.
Shoppingområdene er dønn overvåket med kameraer over alt.
Man bør ikke prøve seg der, de sitter og følger med hele tiden.
Eller muligens på Netflix.
Shoppingområdene er dønn overvåket med kameraer over alt.
Man bør ikke prøve seg der, de sitter og følger med hele tiden.
Sist redigert av fargerik den fre jun 30, 2023 4:03 pm, redigert 1 gang totalt.
-
Tjaaah
Kan du gjengi samtalen vekteren og Moxnes hadde, og også gi en detaljert beskrivelse av når politiet ble involvert, hva de gjorde og hva de burde gjort annerledes?Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:57 pm Det finnes kun tapere i denne saken og de største taperne i denne saken er vekteren og politiet pga sin ekstremt manglende evne til skjønn, fornuft og logikk. Det er ikke verre enn det.
At Moxnes valgte å løse det på denne dårlige måten får stå for hans regning, men han hadde sluppet å ta stilling til dette overhodet hadde vekter og politi hatt evnen til sunn fornuft, logikk og skjønn. Det hele koker ned til det.
-
Texas_John
Det som gjør saken interessant er at Moxnes må ha erkjent at han begikk et tyveri, og sånn sett er han en tyv. Hvis han har løyet om at han begikk et tyveri, så er han kanskje ikke en tyv, men da har han jo løyet til politiet. Hva er verst?Knax skrev: fre jun 30, 2023 3:34 pm Herregud, for en ikke-sak. Jeg har jobbet i butikk tidligere og ofte er det folk som har gått ut og kommet tilbake for å betale for varer de glemte å betale for.
Jepp, antar det er vanlig praksis. Om det er like vanlig å I etterkant tipse media er jeg ikke sikker på.JauKaninen skrev: fre jun 30, 2023 3:59 pm
Yep, en ærlig feil og en ikke-sak. Men en vakt må også behandle alle likt og derfor er det sikkert greit med forelegg.
-
Neptun
Han gjør seg selvsagt ikke til tyv for et par solbriller. Gjemte dem ikke akkurat bort i en spesialsydd butikk-tyv frakk.
Nei, dette kan skje om man er veldig distre der og da. Har vært nære på et par ganger selv.
Synes derfor ikke noe om uthengningen i mediene -og ordlyden. Men han er jo ingen Stoltenberg, så.
Nei, dette kan skje om man er veldig distre der og da. Har vært nære på et par ganger selv.
Synes derfor ikke noe om uthengningen i mediene -og ordlyden. Men han er jo ingen Stoltenberg, så.
-
fargerik
Det er nok ikke vanlig, nei. Hvorfor gjorde han det, montro?newsflash skrev: fre jun 30, 2023 4:04 pmJepp, antar det er vanlig praksis. Om det er like vanlig å I etterkant tipse media er jeg ikke sikker på.JauKaninen skrev: fre jun 30, 2023 3:59 pm
Yep, en ærlig feil og en ikke-sak. Men en vakt må også behandle alle likt og derfor er det sikkert greit med forelegg.
Kanskje for å komme pressen i forkjøpet nå når det er valgkamp rundt hjørnet?
Det ville kanskje være uheldig å få dette som tema i Dax 18 når det skal være debatter etterhvert